Mariana Bunimov

© Mariana Bunimov

La beauté sera CONVULSIVE

« The world depicted by Mariana Bunimov, born in Caracas (Venezuela) in 1972, puts her interlocutor in the middle of a crossroads where, with no hierarchy or apparent connection, thousands of images hailing as much from her imagination as from her daily round cross paths.

Defying any kind of criterion or absolute, the eclectic nature of her world is also the reflection of the spirit of our time, the zeitgeist: a fragmented and hybrid world where the permanent flow of many different and divergent images and data converges in an ongoing immediacy which goes beyond any given geography or time-frame.

Through the accumulation, re-appropriation and transformation of bits and pieces of multiple realities, Bunimov creates an eclectic world where civil upheavals rub shoulders with childhood images, music, lovers, landscapes, modern ruins, personalities, martyrs, fashion, hybrid objects and beings, architecture, memories. After years spent producing sculpture, video art and installations, Bunimov once again offers a central place to painting, and work on paper.

Figuration and the pictorial gesture, the involvement of the body and the juxtaposition of subjects in the body will all combine in a tempo that contrasts with the constant sprint of our day and age, conjuring up the pleasure of the slowness intrinsic to oil paint on paper, that slowness which, according to Boris Cyrulnik, protects.

The tempo of the pictorial medium, as well as the selective operation, work like links, like a language unifying these many different discordant fragments, where there is an intermingling of private diary, historical x-ray and story-board befitting a science-fiction movie. Driven by a desire to accumulate and juxtapose, which has been present in her approach from the outset, Bunimov confronts these fragments which do away with any boundary. Her process of deconstruction lies beyond any label or category. Somewhere between fiction, dream and reality, her oeuvre permits no utopia, no morality, just a manifesto of extreme freedom.

In her book La Boulimie d’objets, Valérie Guillard stresses that the desire to accumulate helps to delimit a minimal territory within which individual people will come up with the proof of their own existence. Bunimov wants this territory to be global, hybrid, and hallucinatory. A territory that gives rise to the beauty of the haphazard encounters so strongly advocated by Lautréamont and the Surrealists. A beauty which, by way of incongruous blurring and mixture, causes a life regulated by reason, logic, habit and repetition of the same thing to explode. When all is said and done, a beauty which will be CONVULSIVE, or not (André Breton, Nadja).»

Angeles Alonso Espinosa, January 2021


« L’univers représenté par Mariana Bunimov, née à Caracas (Venezuela) en 1972, place son interlocuteur au centre d’un carrefour où se croisent sans hiérarchie ni lien apparent des milliers d’images sorties autant de son imaginaire que de son quotidien.

Défiant tout critère, tout absolu, l’hétérogénéité de son univers est aussi le reflet de l’esprit de notre temps, le zeitgeist : un monde fragmenté et hybride où le flux permanent d’images et d’informations multiples et divergentes converge dans une immédiateté permanente qui dépasse toute géographie ou temporalité donnée.

Au travers de l’accumulation, la réappropriation et la transformation de fragments de réalités multiples, Bunimov crée un univers éclectique dans lequel coexistent bouleversements civils, images d’enfance, musique, amants, paysages, ruines modernes, personnalités, martyrs, mode, objets et êtres hybrides, architecture, souvenirs…

Après des années de pratique dans la sculpture, l’art vidéo et l’installation, Mariana Bunimov redonne une place centrale à la peinture, à l’œuvre sur papier. La figuration et le geste picturale, l’implication du corps et la juxtaposition des sujets dans celui-ci, vont se conjuguer dans un tempo opposé au sprint constant de notre époque évoquant le plaisir de la lenteur intrinsèque à la peinture à l’huile sur papier, cette lenteur qui, selon Boris Cyrulnik, protège.

Le tempo du médium pictural, ainsi que l’opération sélective, fonctionnent comme liens, comme langage unificateur de ces fragments multiples et discordants où s’entremêlent journal intime, radiographie historique et story-board d’un film de science-fiction. Mue par un désir d’accumulation et juxtaposition, présents dans sa démarche depuis toujours, Bunimov confronte ces fragments qui effacent toute frontière. Son processus de déconstruction est au-delà de toute étiquette ou catégorie. Entre fiction, rêve et réalité, son œuvre ne permet aucune utopie, aucune morale, simplement un manifeste de liberté extrême.

Dans son livre « La boulimie d’objets » Valérie Guillard souligne que le désir d’accumulation sert à délimiter un territoire minimal à l’intérieur duquel les individus vont se constituer les preuves de leur propre existence. Ce territoire, Mariana Bunimov le veut global, hybride, hallucinatoire. Un territoire qui donne lieu à la beauté des rencontres fortuites tant prônées par Lautréamont et les surréalistes. Une beauté qui par brouillage et un mélange incongrus, fait exploser une vie normée par la raison, la logique, l’habitude ou la répétition du même, enfin une beauté qui sera CONVULSIVE ou ne sera pas (André Breton, Nadja). »

Angeles Alonso Espinosa, janvier 2021

« El universo representado por Mariana Bunimov, nacida en Caracas (Venezuela) en 1972, coloca a su interlocutor en el centro de una encrucijada donde miles de imágenes provenientes tanto de su imaginación como de su cotidiano se cruzan sin jerarquía ni vínculo aparente.

Desafiando cualquier criterio, cualquier absoluto, la heterogeneidad del universo de Bunimov es también un reflejo del espíritu de nuestro tiempo, el zeitgeis: un mundo fragmentado e híbrido donde el flujo permanente de imágenes e informaciones múltiples y divergentes convergen en una inmediatez permanente que va más allá de cualquier geografía o temporalidad dada.

A través de la acumulación, la reapropiación y la trasformación de fragmentos de realidades múltiples, Bunimov crea un universo ecléctico en cual conviven agitaciones civiles, estampas de la infancia, música, amantes, paisajes, ruinas modernas, personalidades, mártires, moda, objetos y seres híbridos, arquitectura, recuerdos…

Tras años de practica de la escultura, el vídeo arte y las instalaciones, Bunimov se centra en la pintura, en la obra sobre papel. La figuración y el gesto pictórico, la implicación del cuerpo y la yuxtaposición de temas en él, se conjugan en un tempo opuesto al constante sprint de nuestra época, evocando el placer de la lentitud intrínseco a la pintura al óleo sobre papel, esa lentitud que, siguiendo a Boris Cyrulnik, protege.

El tempo del medio pictórico y su operación selectiva funcionan como enlace, como lenguaje unificador de estos múltiples y discordantes fragmentos de la realidad, amalgamando algo que está entre el diario privado, la radiografía histórica y el storyboard de una película de ciencia ficción. Impulsada por un deseo de acumulación y yuxtaposición, que siempre ha estado presente en su practica, Bunimov confronta estos fragmentos desdibujando todas las fronteras. Su proceso de deconstrucción esta más allá de etiquetas y categorías. Entre ficción, sueño y realidad, no permite utopía alguna, ninguna moral, simplemente un manifiesto de libertad extrema.

En su libro «Bulimia de los objetos» Valérie Guillard subraya que el deseo de acumulación sirve para delimitar un territorio mínimo dentro del cual los individuos constituirán las pruebas de su propia existencia. Este territorio, Bunimov lo quiere global, híbrido, alucinatorio. Un territorio que da lugar a la belleza de los encuentros fortuitos tan preconizados por Lautrement y los surrealistas. Una belleza que, a través de fragmentos y mezclas incongruentes, dinamita la vida normalizada por la razón, la lógica, el hábito o la repetición de lo mismo, finalmente, una belleza que será CONVULSIVA o no será (André Breton, Nadja).»

Angeles Alonso Espinosa, Enero 2021

 

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